Hoe krijg ik mijn podcast op Twitter, LinkedIn en andere socials?
Je kunt je podcast promoten op Twitter, LinkedIn, TikTok, Snapchat of Instagram, maar je kunt je podcast daar niet op zo’n manier publiceren dat mensen hem in hun tijdlijn kunnen afspelen.
Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken podcasts in opdracht.
Podcasts en sociale media
Eigenlijk gaan podcasts en sociale media niet heel goed samen. Best gek, want op sommige kanalen kun je video wél direct afspelen; soms door de video naar dat kanaal te uploaden en soms met een kleine omweg via YouTube. Daardoor gaat het best lekker met video op de sociale media. Maar met audio? Not so much… Facebook is er wel mee bezig. Op dit moment – begin 2022 – kun je geen audio afspelen in de tijdlijn van andere sociale media. Dan kun je die kanalen dus alleen inzetten voor promotie.
Promotie van je podcast via sociale media: best practice
Je schrijft een tekstje over een podcastaflevering, je zorgt voor een mooie graphic of een foto en zet daar een linkje bij. Maar welke link plaats je? Link je naar Spotify, naar Apple Podcasts, Pocket Casts of alle apps die je kunt verzinnen? Dan verzamel je zo twintig links, en dat is niet erg gebruiksvriendelijk.
Daarom adviseren wij meestal om in je posts een link naar de webpagina van je podcast te zetten. Zorg dat je podcast dáár via een embeddable player te beluisteren is. Naast die player zet je dan een paar knoppen naar de belangrijkste podcastapps; in ieder geval Apple Podcasts en Spotify. Als mensen een andere app gebruiken, weten ze echt wel hoe ze een podcastkanaal moeten zoeken in hun eigen app.
Tip: kijk ook eens naar de tool Headliner – daarmee maak je een korte video als promotie van je podcast.
Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!
© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.
0 reacties