Podcastkennisbank
Afdrukken

Een podcastcontentkalender maken

Er komt veel kijken bij het opnemen van je eigen podcastafleveringen. Het grootste struikelblok kan het volhouden van regelmaat zijn. Om overzicht voor jezelf te bewaren en structuur aan te brengen kun je gebruik maken van een podcastcontentkalender. Waar begin je bij het maken van een contentkalender voor podcasts? En welke details zijn echt onmisbaar?

Een screenshot uit todoist met een podcastplanning in kolommen.
Een screenshot van de template voor podcastplanning van NAP1.

Regelmatig een podcast laten verschijnen – dat lukt je alleen met een gedegen planning, die je vooruit maakt. Vanaf de publicatiedatum reken je terug. Dus je hebt een publicatiedatum, voordat je de kunt publiceren moet je de promotie klaar hebben staan. Voordat je kunt publiceren moeten alle correcties verwerkt, moet de eindredactie gedaan zijn en moet je de aflevering dus gemáákt hebben.

Of in omgekeerde volgorde: wanneer doe je de research? Wanneer heb je de opnameafspraken staan? Wanneer ga je monteren? Wanneer doe je de eindredactie? Wanneer verwerk je de correcties en de feedback? Wanneer ga je de promotie voorbereiden? Wanneer schrijf je de show notes en wanneer publiceer je?

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Wat is een podcastcontentkalender?

De naam spreekt eigenlijk al voor zich. Een podcast contentkalender is een kalender waarin precies omschreven is welke taken je uitvoert en wanneer je dit gaat doen. Er zijn een aantal details die je volgens ons zeker niet mag vergeten bij het maken je podcastcontentkalender:

  • Onderwerpen
  • Afleveringen
  • Research en redactie
  • Seizoenen
  • Opnamedag
  • Schrijven van de shownotes
  • Datum van de montage
  • Datum feedback verwerking
  • Publicatiedatum

As je wekelijks of maandelijks wilt verschijnen zul je al die stappen enigzins parallel aan elkaar moeten gaan doen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in week 4, als je aflevering 1 gaat publiceren, de eindredactie al aan het doen bent van aflevering 3 en de show notes aan het schrijven bent voor aflevering 2, enzovoort.

Onverwachte situaties

In de mediawereld wordt veel gebruik gemaakt van contentkalenders. Ook is het gebruikelijk om een aantal onderwerpen op de plank te hebben liggen, ook wel een plan B genoemd. Het komt ongetwijfeld eens voor dat een opname niet door kan gaan of je krijgt de research niet rond. Op zo’n moment kun je dan een ‘plankverhaal’ publiceren – een aflevering die je hebt gemaakt als reserve. Eén instinker is er daarbij wel: je moet wel in de gaten houden dat je je de reserveverhalen wel een keer publiceert, voordat ze zo verouderd zijn dat ze niet meer gepubliceerd kunnen worden. Dan publiceer je ze alsnog, en maak je weer nieuwe plankverhalen.

Voordelen van een podcastcontentkalender

Het werken met een podcast contentkalender heeft veel voordelen. Je hebt altijd een duidelijk overzicht van wanneer je welk onderwerp wilt gaan bespreken. Een podcast contentkalender heeft nog meer voordelen, waaronder:

  • Biedt structuur
  • Je kunt een pauze inplannen
  • Content verdelen in seizoenen
  • Goede stok achter de deur

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Hoe vaak moet je podcasten?
Volgende Hoe lang moet je podcast zijn?

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: