Podcastkennisbank
Afdrukken

Wie ben jij en wat heb je te vertellen?

Om je podcaststrategie te bepalen, moet je jezelf een paar vragen stellen. We volgen het boek Make Noise van Eric Nuzum en beginnen met twee simpele kwesties. Wie ben jij? En wat heb je te vertellen?

Een sportieve man in een t-shirt zit op een betonnen muurtje met een skateboard in zijn arm.
Welke versie van jezelf ga je laten zien? Welke eigenschappen zijn belangrijk voor deze podcast? Foto: Maksym Kaharlytskyi.

Wie ben jij?

Als je een podcast wil gaan maken, moet je eerst nadenken over wie jij bent als podcastmaker. Welke versie van jezelf ga je laten zien? Welke eigenschappen zijn belangrijk voor deze podcast? Of als je een podcast maakt voor een organisatie: wie zijn jullie?

Een voorbeeld:

Je hebt een adviesbureau en je hebt veel kennis in huis over hoe je een stad kunt aanpassen aan klimaatverandering. Als maker of afzender van een podcast kun je dan nog steeds verschillende rollen kiezen. Laten we er in dit geval eens vanuit gaan dat je precies weet hoeveel milliliter regenwater er per uur van een dak afgevoerd moet worden. Jij kunt exact uitrekenen hoe dik de rioolbuizen daarvoor moeten zijn. Dan kun je bijvoorbeeld een technische podcast gaan maken waarin je mensen leert om dat soort berekeningen zelf te maken. Dan is het antwoord op de vraag ‘wie ben jij?’ misschien zoiets als ‘een leraar’. Maar met datzelfde bedrijf zou je ook verhalen kunnen vertellen over allerlei innovatieve oplossingen die je samen met je opdrachtgevers hebt gerealiseerd in gemeentes: een groen dak in Tilburg, of een halfverharde parkeerplaats in Delfzijl. Als je die rol kiest, dan ben je meer een ‘inspirator’.

Vraag je dus steeds af welke versie van jezelf je gebruikt voor de podcast. Vanuit welke rol praat je tegen je publiek?

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Wat heb je te vertellen?

En dan naar de vraag: wat heb je te vertellen? In het vorige artikel hadden we het al over de cirkel die podcastmaker Eric Nuzum gebruikt om een podcaststrategie te bepalen. De vraag is eigenlijk: wat heb je te vertellen dat voor de doelgroep interessant of belangrijk is? Je hoeft niet meteen voor iedere aflevering te bedenken wat je wil vertellen, maar je moet wel het overkoepelende idee of thema vaststellen.

Een paar voorbeelden:

  • ‘Ik wil mensen leren hoe ze zelf klimaatmaatregelen kunnen doorrekenen’ is iets anders dan ‘ik wil mensen inspireren om klimaatmaatregelen te nemen’.
  • ‘Ik wil verslag doen van de laatste politieke ontwikkelingen’ is net iets anders dan ‘ik wil vertellen wat er in de wandelgangen van de politiek gebeurt’
  • Als je heel veel van auto’s weet, ga je dan verhalen vertellen over oldtimers of over nieuwe elektrische autos?

Allemaal prima insteken voor een podcast. Maar als je een podcaststrategie gaat bepalen, is het belangrijk dat je één duidelijke keuze maakt.

Maak een podcast die alleen jij kunt maken

Wat brengt jou in de unieke positie iets over dit onderwerp te vertellen? Hoe kun je er een podcast van maken die alleen jij kunt maken? Heb je toegang tot heel specifieke kennis? Of toegang tot moeilijk te bereiken mensen zoals BN’ers, zodat je toffe gasten in je podcast kan uitnodigen? Wat maakt jou uniek?

Als je meer moet leunen op informatie die al beschikbaar is, dan moet je op zijn minst in staat zijn het verhaal veel boeiender te vertellen dan iemand anders. Dan moet je een heel getalenteerde verteller zijn of mensen inhuren die je helpen er een goed podcastverhaal van te maken. Als de inhoud niet uniek is, maak dan de vorm uniek.

‘Zij’ en ‘waarom’

In het volgende artikel staan die twee andere punten op de cirkel van Eric Nuzum centraal: ‘zij’ en ‘waarom’. Wie zijn ‘zij’ en waarom zouden ze naar jouw podcast moeten luisteren?

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Waarom je een podcaststrategie moet maken
Volgende Wie zijn ‘zij’ en waarom zouden ze naar je podcast luisteren?

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

In dit artikel: