Dit is de Podnieuws Update vrijdag 22 maart 2019 (S1-E6), met in deze editie:

  • Je podcast kan toch wel te lang zijn!
  • Belangrijke vragen voordat je een branded podcast begint
  • En laat je niet gek maken door je ranking in iTunes
  • Maar we sluiten straks wel af met ranking, we kijken dan namelijk naar de best beluisterde podcasts van dit moment

Dit is de Podnieuws update van vrijdag 22 maart.

Wil je reageren, mail me dan op hajo@audiodroom.nl of stuur een tweet naar @audiodroom.

Als je podcast te lang is, komt 21% van de luisteraars niet meer terug

Als je podcast te lang is voor je luisteraar om hem in 1x af te luisteren, kiest ongeveer tweederde van de luisteraars ervoor om later verder te luisteren. Dat klinkt goed, toch. Nou nee, want 21% zegt dat ze nooit meer terug komt. Dat blijkt uit onderzoek, het Jacobs Media Tech Survey 2019; het onderzoek moet nog verschijnen, maar we kregen alvast een sneak peak te zien. Volgens Jacobs Media “zijn er nog veel mysteries rond hoe consumenten podcasts en on demand audio nu precies gebruiken. Vorige week had ik in de PodNieuws Update nog een artikel dat juist meldde dat je podcast nooit te lang kan zijn.

Agendatips: Online Radio Awards, Dutch Podcast Awards en Owen Schumacher

Deze datum kan vast in je agenda: 9 oktober zijn de Online Radio Awards. Na de succesvolle eerste editie pakt de organisatie van de Online Radio Awards dit najaar uit met een dagprogramma: de Online Radio Day. Wat er precies op dat programma staat is nog niet bekend gemaakt. Maar de locatie wel: het vindt allemaal plaats in Beeld en Geluid in Hilversum. En jij kan erbij zijn, de inschrijving is geopend, én gratis. Dus ik heb alvast een plekje gereserveerd. De Awards zelf worden uitgereikt aan de meest opvallende online radio makers. Je kunt je podcast hiervoor trouwens nog steeds aanmelden. En als je toch in je agenda aan het schrijven bent, heb ik nog 2 data:

  • Vorige week vertelde ik over dat ándere evenment: de Dutch Podcast Awards van BNR, die zijn op 6 juni, maar dat evenement is voor zover ik weet alleen toegankelijk voor genodigden.
  • En op 1 april is de kans van je leven, want dan kun je Owen Schumacher ontmoeten, ook in Beeld en Geluid in Hilversum. Hij lanceert dan zijn nieuwe podcast. Je kent Schumacher van de typetjes die hij speelde in Koefnoen. In deze nieuwe podcast  ontmoet Owen Schumacher de echte mensen achter deze typetjes. En hij praat met hen over de impact die de persiflages hadden op hun leven en over de rol van humor en satire. Tijdens de lancering van de podcast interviewt Schumachter zelf ook nog een onbekende gast tijdens een live podcast opname. Aanmelden kan via podcast@radio1.nl, je hoort dan later of er nog plek is.

Botte Jellema geeft weinig uit aan promotie van zijn podcast

Op die site van de Online Radio Awards zijn een paar leuke artikelen verschenen over podcasts, waaronder één met Botte Jellema van de Eeuw van de Amateur. Hij zegt daarin dat de Eeuw van de Amateur in zijn hele bestaat exact 20 euro heeft uitgegeven aan promotie. Botte zei letterlijk: “Dat twintigje kreeg ik van iemand in de kroeg die zei dat hij ons zo waardeerde.” Verder gaat de promotie echt van mond tot mond en op eigen kracht, zegt Botte. Ook voor David Achter de Molen was er zo’n artikel, en daarin spreekt David de verwachting uit dat de podcast binnen vijf jaar groter is dan de radio.

Podcast van CNN over podcasting

CNN zette deze week een podcast óver podcasting online. De aanleiding was onder andere dat South by South West weer is geweest en dat het daar ook veel over podcasts ging. Voor CNN was dat reden om Nick Quah voor de microfoon te vragen. Hij is de man achter de podcastnieuwsbrief HotPod en hij mocht vrijuit praten over de ontwikkelingen op  podcast gebied.

Hij zegt onder andere dat het podcastlandschap op 2 lagen moet analyseren. De ene is de podcast als een publicatieplatform, een manier om dingen online te zetten. Veel mensen zijn er gewoon een beetje mee aan het spelen, maar het aantal podcastbedrijven neemt toe. Er zijn niet echt harde cijfers maar er zit groei in. Nick Quah zegt verder dat de podcast een beetje het nieuwe bloggen is. Het duurde even voordat het blog serieus werd genomen door geldschieters en reclamemakers, maar in Amerika zitten we zo’n beetje op het omslagpunt met de podcast. Verder gaat het in deze aflevering uiteraard over Spotify, Gimlet en Anchor, en voor dat verhaal zou je ook nog even moeten luisteren naar naar de aparte aflevering van Tussen de Oren over dat onderwerp, aflevering 3 is dat, en die heet Spotify geeft volgas in podcastland.

5 belangrijke vragen voordat je begint met het maken van een branded podcast

Op medium is een Engelstalig artikel verschenen over branded, of corporate podcasts. De schrijfster zoomt daar in op 5 belangrijke vragen die je je zelf moet stellen voordat je een podcast begint voor een bedrijf of organisatie. Dat lees ik natuurlijk met interesse want Audiodroom maakt ook wel branded podcasts. Lees vooral het hele artikel, maar de vijf vragen waar het om gaat zijn:

  • Wat heb je te zeggen? En hoe wil je dat zeggen?
  • Kan je dat zo vertellen dat het niet alleen maar over jezelf gaat? Niet alleen maar ten bate komt aan jezelf?
  • Maakt iemand anders deze content? Was iemand je al voor?
  • Past een podcast bij de visie, de missie en doelen van je organisatie?
  • Hoe gaat een podcast het werk van je organisatie verbeteren?

De rustige journalistiek van de podcast

In Trouw schreef de hoofdredacteur, Cees van der Laan deze week een stuk over podcasts, onder de kop De rustige journalistiek van de podcast. Een paar opvallende uitspraken van Van der Laan:

  • “Elk zichzelf respecterend medium maakt podcasts of denkt erover ermee te beginnen. Ook deze krant zet stappen op dit voor ons relatief onbekende terrein.”
  • “Het is een vorm van slow journalism die kennelijk goed bevalt onder lezers en luisteraars.”
  • “Podcasts zullen bij Trouw een aanvulling blijven. Onze kernactiviteit is het bedrijven van goede journalistiek voor de krant en online.”

Kijk niet teveel naar je podcast ranking in iTunes

In aflevering 4 had ik het ook al even over The Feed van Libsyn, dat is 1 van de grotere podcasthostingproviders. Ik luister daar steeds regelmatiger naar. Het is soms wat langdradig – dat vind ik trouwens van best veel podcasts – maar ik haal er ook altijd wel wat aardige tips en adviezen uit en weetjes waar ik wat mee kan. Deze week ontvingen ze bij Libsyn een aantal mails van verontrustte luisteraars die zagen dat hun ranking nogal heen en weer schoot in Apple Podcasts. Volgens Rob Walsh van Libsyn komt dat waarschijnlijk doordat Apple volgende week  een update gaat uitrollen en dan komt het wel vaker voor dat de ranking heen en weer rommelen. Maar Rob zou Rob niet zijn als hij niet nog een simpel adviesje had voor iedereen die nu in paniek raakt.

Dus maak gewoon een goeie show en let niet op wat je eigenlijk ziet in de Apple statistieken, zegt Walsh hier. Hij vergeet er wel bij te vertellen dat die statistieken best belangrijk zijn als je ze nodig hebt om geld te verdienen met je podcast. En bovendien: je kunt wel goeie content maken, maar die statistieken zijn natuurlijk de ultieme check of wat jij goed vindt, ook goed gevonden wordt door het publiek.

De best beluisterde podcasts van dit moment

Tot slot kijken we naar de best beluisterde podcast van dit moment, in het overzicht van Chartable over iTunes: een paar nieuwkomers daar. Onbehaarde Apen, de wetenschapspodcast van NRC op 10. Nielson heeft een podcast gemaakt met mensen die zichelf opnieuw hebben uitgevonden en die vinden we op 9. En verder vinden we in de top 10 nog steeds De Kasteelmoord, De Brand in het Landhuis en Bob. Bijna alle F1 podcasts zijn verdwenen uit de top 0, behalve nu juist de numer 1 van deze week: de NOS Formule 1 podcast.

Heb je een tip voor de volgende aflevering, wil je reageren of wil je graag dat ik jouw podcast een keer noem in Tussen De Oren, mail me dan op hajo@audiodroom.nl of stuur een tweet naar @audiodroom.

Categorieën: Tussen de Oren