Tarieven voor het maken van podcasts

Redactie – Productie – presentatie – studio’s – opname – montage – distributie

Essential

TAFELGESPREK

ALLEEN
Opnemen & monteren.

Zelf redactie doen.
Zelf presenteren.

vanaf

620,-

€ Per aflevering, V/A

Opnemen

In onze studio's in Haarlem of op een plek naar keuze in Nederland.

Monteren

Inclusief 3 correctierondes.
Inclusief Audio Polish.

Publiceren

Op Spotify, Apple Podcasts en je eigen website.

Advanced

TAFELGESPREK

Planning, redactie
Presentator.
Opname & montage

vanaf

2.950,-

€ Per aflevering

Redactie

Alle inhoudelijke voorbereiding: research, voorgesprekken en draaiboek.

Planning

Alle afspraken maken met de sprekers, de presentator en de locatie.

Presentatie

Een van onze ervaren presentatoren leidt het gesprek.

Opnemen

In onze studio's in Haarlem of op een plek naar keuze in Nederland.

Monteren

Inclusief 3 correctierondes.
Inclusief Audio Polish.

Publiceren

Op Spotify, Apple Podcasts en je eigen website.

Next Level

REPORTAGE / VERHALEND*

Planning, redactie,
Voice-over
Opname & montage

vanaf

3.450,-

€ Per aflevering

Redactie

Alle inhoudelijke voorbereiding: research, voorgesprekken en draaiboek.

Planning

Alle afspraken maken met de sprekers, de presentator en de locatie.

Opnemen & interviewen

Op plekken die iets toevoegen aan het verhaal.

Script schrijven

Met alle ingrediënten een afwisselend verhaal in elkaar puzzelen en dit met tussenteksten 'aan elkaar schrijven'.

Voice-over

Een van onze stemmen is de verteller van het verhaal.

Monteren

Inclusief 3 correctierondes.
Inclusief Audio Polish.

Publiceren

Op Spotify, Apple Podcasts en je eigen website.

Pluspuntjes!

Wij accepteren de inkoopvoorwaarden van de Rijksoverheid (ARVODI).
En a
l onze podcastpakketten zijn altijd:

  • Inclusief gebruik audio-apparatuur en studiotijd voor de montage
  • Inclusief reistijd en reiskosten.
  • Inclusief overdracht van het intellectueel eigendom.
  • Inclusief 12 maanden gratis distributie en luistercijfers bij orderwaarde boven de € 6.000,= excl. BTW

Add-ons

Strategiesessie

Aanbevolen! Zo ga je met een goed plan van start

1.295,-

eenmalig

Cover art

Podcasttegel

365,-

eenmalig

Muziek

Sfeer & herkenning

260,-

eenmalig

Leader

Authority boost

625,-

eenmalig

Video Basic

3 camera’s

650,-

per aflevering

Video XL

3 camera’s

Op aanvraag

per aflevering

Transcriptie

Digitoegankelijk

100,-

per aflevering

Socials

Clips & quotes

160,-

 per clip

Copy Writing

maximaal rendement

300,-

per aflevering

Fotografie

wat een plaatje!

175,-

per aflevering

Quit claims

Juridisch afgedekt

55,-

per aflevering

BN-er

Als presentator

Op aanvraag

 per aflevering

Zaalgeluid

Podcasttheater

275,-

per aflevering

Bekijk voorbeelden van de add-ons.

Voor een persoonlijke kennismaking.

Staat je idee er niet tussen?

Wat ook kan: 10 afleveringen van 5 minuten opnemen op één dag. Of een stukje reportage in een tafelgesprek laten horen. Of ons de redactionele voorbereiding laten doen, maar wel zélf presenteren. Kortom: als jouw specifieke plannetje er niet tussen staat, neem dan contact met ons voor een offerte op maat.

Veelgestelde vragen

Je kunt dit vergelijken met televisie: daar ken je vast het verschil tussen een talkshow en een documentaire. Zo is het bij podcasts ook (maar dan meestal zonder beeld).

Een tafelgesprek:

  • Is een gesprek met alle sprekers tegelijkertijd aan tafel, op één plek dus.
  • Meestal onder leiding van een presentator.
  • Het gaat puur om dat wat er gezegd wordt en om de interactie tussen de sprekers.
  • Een talkshow is een gesprek zonder onderbrekingen of knips in de montage. We nemen dit meestal semi-live op, zoveel mogelijk in één take. 
  • De gesprekslijn wordt bedacht in de voorbereiding. Bij de opname volgt de presentator een van te voren bedacht plan (dat noemen we een draaiboek).

Beluister een voorbeeld van een tafelgesprek.

Een verhalende podcast:

  • Wordt opgenomen op meerdere plekken.
  • Vaak is er op die plekken achtergrondgeluid te horen dat iets toevoegt aan het verhaal. (Denk aan loeiende koeien als het verhaal over een melkveehouder gaat).
  • Het verhaal wordt gebouwd in de montage, dus achteraf. Pas daar bepalen we welke quotes van welke sprekers de aflevering halen en wat we weggooien. 
  • Zo hebben we meer mogelijkheden om het boeiend te houden dan bij een talkshow.
  • Ook de volgorde van sprekers, de afwisseling en de lengte bepalen we in de montage.
  • Een voice-over vertelt het verhaal door middel van tussenteksten en voert een voor een de sprekers op.
  • Naast locatiegeluid voegen we bij deze vorm ook altijd muziek toe.

Beluister een voorbeeld van een verhalende podcast.

In de pakketten hierboven hanteren we een strikte scheiding tussen deze twee vormen. Maar je kunt het ook mixen: een talkshow met een stukje reportage in het midden. Of een langere reportage, waar je vervolgens met gasten aan tafel over in gesprek gaat. We denken graag met je mee als je twijfelt wat het meest geschikt is voor het verhaal dat jullie te vertellen hebben.

Kies ESSENTIAL als:

  • Je zelf tijd en expertise hebt om aan de inhoud te werken.
  • Je wel wilt dat het goed klinkt en je geen zorgen wilt maken over kabeltjes, knopjes en montagesoftware.
  • Je beperkt budget hebt.

Kies ADVANCED als:

  • Je wilt dat de inhoud gemaakt wordt door mensen met ervaring in het vertellen van boeiende verhalen in audio. Het is een vak – zowel het redactionele stuk als het boeiend hosten van een podcastgesprek.
  • Je je geen zorgen wilt maken over de planning, zoals het boeken van gasten en het naast elkaar leggen van alle agenda’s.
  • Je wel graag een podcast wilt, maar geen capaciteit kunt vrijmaken in je eigen team.

Kies NEXT LEVEL als:

  • Je iets anders zoekt dan pratende mensen aan een tafel.
  • Je de luisteraar graag mee wilt nemen op een ‘reis’ langs meningen, verhalen, karakters, locaties.
  • Je maximale controle wilt over het eindresultaat. Deze vorm wordt voor een belangrijk deel in de montage gemaakt, dus daar is veel ruimte voor aanpassingen. Bovendien kunnen we in voice-over veel zaken aanvullen of nuanceren.

Kom je er niet uit? Neem even contact met ons op.

Een goede podcastserie heeft baat bij een heldere strategie en een goed format.

In de strategiesessie stel je samen met een van onze storytellingexperts een goede podcaststrategie op.

Na afloop van de sessie heb je:

  • Een helder beeld voor wie je podcast gaat maken, wat je wilt bereiken en wat je te vertellen hebt.
  • Een sjabloon dat je voor elke aflevering kunt hergebruiken (‘format’).
  • Een voorbeeldscript van een andere aflevering die we gemaakt hebben.
  • Een topiczin van 10 woorden waar je elk idee voor een aflevering aan kunt toetsen.
  • Je hebt een lijstje suggesties voor een goede titel voor de serie. 
  • Handvatten om direct met de invulling van je afleveringen aan de slag te gaan.

Inbegrepen is de mogelijkheid om ons alle vragen over podcasts te stellen die door je hoofd spoken. We hebben altijd een antwoord voor je!

Je kunt de strategiesessie ook boeken als je zelf de redactionele voorbereiding gaat doen.

Wij gebruiken alleen audio en video gear waarmee we een ‘broadcast quality’ eindresultaat kunnen bereiken. Een volledige lijst vind je hier.

Dat doen we eigenlijk alleen als je veel ervaring hebt met het gebruik van de spullen. Even overleggen?

We werken met A-kwaliteit microfoons en recorders, maar dat is nog niet genoeg om het echt zo mooi te laten klinken als op de radio. De ene helft is goede apparatuur, de andere helft is audio-nabewerking. Dit doen we in de montage en bestaat bij ons uit:

  • Het verminderen van storend achtergrondgeluid van bijvoorbeeld airco’s of koelkasten.
  • Het verminderen van galm en kleine echo’s in de opnameruimte.
  • Het verminderen van overspraak: als je spreker A hoort via de microfoon van spreker B. Dat klinkt een beetje te hol.
  • Het aanpassen van lage, midden en hoge tonen zodat de stemmen verstaanbaar en aantrekkelijk klinken.
  • Het toepassen van compressie (het harder maken van zachte klanken in het gesproken woord) volgens broadcastnormen. Dit verbetert de verstaanbaarheid, bijvoorbeeld in de auto.

Audio Polish is inbegrepen in al onze diensten omdat een goede podcast gewoon niet zonder kan.

Digitoegankelijk betekent: begrijpelijk voor mensen met een beperking. Denk aan slechthorend of slechtziend. Voor audio heb je voldoende aan een transcript (uitgeschreven tekst). Als je dat op je website aanbiedt samen met het geluidsbestand, voldoe je aan de eisen van digitoegankelijk. Voor een podcast met video heb je ook ondertiteling nodig. Wij kunnen beide voor je leveren tegen een kleine meerprijs.

Goeie vraag! Op deze pagina staan wat foto’s.

Ja, als je in elke aflevering dezelfde gasten hebt, zit er iets minder werk voor ons in redactie en productie. Je kunt dan waarschijnlijk korting krijgen op het Advanced- of Next Levelpakket. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden

Dat is een lichtbak op een statief, met daarop het woord “Podcast Recording”. Maar daar kan ook jouw logo of tekst komen te staan. Het is een leuk decoratieobject, voor als je je podcast opneemt in het bijzijn van publiek. Hier lees je er meer over.

Logisch, we kunnen hier niet alles beantwoorden. Neem je even contact met ons op? Dan hebben we vast snel een antwoord voor je!

alle tarieven exclusief 21% btw. geldig tot eind 2025. Tikfouten voorbehouden.