Podcastkennisbank
Afdrukken

Een podcast opnemen tijdens een evenement

Als we een talkshowpodcast opnemen met publiek erbij, nemen we de mobiele podcaststudio mee waarover we het gehad hebben in dit artikel. Maar: er zijn wel een paar extra’s en een paar instinkers.

Hoe ga je om met achtergrondgeluid?

We hebben met NAP1 een aantal keer podcasts opgenomen op beurzen, bijvoorbeeld in de RAI in Amsterdam en de Zeelandhallen in Goes. Als je wil, kun je op dat soort locaties bijna altijd wel een rustig kamertje vinden waar je in relatieve stilte kunt opnemen. Maar opdrachtgevers vinden het vaak juist leuk als je de podcast op de beursvloer opneemt, waar lekker zichtbaar is dat er opnames worden gemaakt en waar mensen live kunnen meeluisteren. Het is dan schipperen tussen de wensen van de opdrachtgever en goed geluid voor de luisteraar, want op zulke locaties krijg je altijd te maken met veel achtergrondgeluid.

Een ronde tafel met 4 microfoons en statieven er omheen. Diverse kabels en apparatuur.
Podcastset tijdens een beurs: in de Zeelandhallen in Goes.

Het begint met verwachtingsmanagement

Wij hebben met NAP1 regelmatig met heel veel (en vaak onverwacht) achtergrondgeluid te maken gekregen. Om je een beeld te schetsen: het publiek liep pratend rond, in een andere hal werd versterkt geluid geproduceerd, twintig meter verderop begonnen mensen ‘Lang zal ze leven te zingen’, er klonk gekletter van metaal toen ergens een complete stellage omviel, er reden ratelende karretjes voorbij en op de stand naast ons begon ook een presentatie, met versterkte stemmen. Wij vertellen vooraf aan opdrachtgevers dat dit soort dingen gebeuren en dat je ze niet onder controle hebt. Achtergrondgeluid wordt echt onderdeel van de podcast.

Hoe ga je om met omgevingsgeluid?

Sommige dingen kun je achteraf uit de opname knippen: incidentele harde geluiden, zoals die ratelende karretjes, of als er opeens iets omgeroepen wordt. In dat geval moet de presentator of een van de gasten misschien een vraag of antwoord opnieuw doen. Wat ook kan: de presentator de geluiden laten benoemen en onderdeel maken van de sfeer.

Maar geroezemoes stopt niet, dat moet sowieso deel uitmaken van je verhaal. Wel kan het soms best luid zijn en dan moet je daar in de post-productie, in de montage, soms nog wel iets aan doen. Een paar tips:

  • Zet de microfoon waar op dat moment niet in gepraat wordt, maar die wel achtergrondgeluid oppikt, dicht. Niet tijdens de opname bedoelen we hier, maar in de montage.
  • Pas eventueel filtering toe die de het achtergrondgeluid vermindert en de spreker ongemoeid laat. Dat werkt niet perfect, maar kan het achtergrondgeluid wel veertig tot vijftig procent verminderen.

Een talkshow versterken

Als je een talkshowpodcast opneemt op een plek waar veel achtergrondgeluid is, kan het publiek niet horen wat er aan tafel gezegd wordt. Je moet dus de microfoons versterken voor het publiek. Daar zijn vier manieren voor.

  • Is het de bedoeling dat bezoekers alleen een glimp opvangen van wat er aan tafel gezegd wordt? Dan kun je twee koptelefoons neerleggen die mensen even kunnen opzetten. Je gebruikt daarvoor twee extra koptelefoonuitgangen op de mengtafel.
  • Een tweede optie is een aantal speakers op statieven neerzetten en die aansluiten op de master-output van je mengtafel, in ons geval een Zoom LiveTrak L-12. Zo neem je de podcast op én laat je het gesprek tegelijkertijd horen voor het aanwezige publiek. Je kunt de speakers niet heel hard zetten, want dan creëer je feedback: een harde piep of een galmpje. Maar over het algemeen lukt het zo wel om het gesprek verstaanbaar te krijgen.
  • Neem je je podcast op in een bestaande zaal met een podium? Dan is er vaak al een PA – een public address – aanwezig. In dat geval heeft de zaal al speakers waarop je wellicht de output van je mengtafel kunt inprikken. Overleg dat vooraf met de zaaleigenaar of technisch manager.
  • Breng een silentdisco-set mee: een setje draadloze koptelefoons die je behalve voor silent disco ook heel goed kunt gebruiken voor live podcastopnames! Zo’n set kun je huren. Sluit de zender van de set aan op de master-output van je mengtafel. Iedereen uit het publiek krijgt dan een eigen koptelefoon uitgereikt en kan meeluisteren terwijl je opneemt. Het Podcast Festival maakt bijvoorbeeld gebruik van deze techniek. Het voordeel is dat je geen speakers hoeft te gebruiken en dat je dus ook geen last kunt krijgen van feedback.

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Muziek en leader

Vraag altijd vooraf of de podcast bepaalde muziek of een leader heeft en of er nog fragmenten moeten worden ingestart. Als je een talkshowpodcast opneemt zónder publiek, zet je de muziek er vaak pas in de montage onder. Die hoor je dus niet tijdens de opname. Maar als je een podcast live opneemt. in een zaal vol mensen, is het voor de sfeer wel lekker als je die muziek ook ter plekke kunt laten horen. Zorg dus dat je die muziek in digitale vorm hebt en dat je die kunt laten horen over de speakers in de zaal of door de koptelefoons.

Podcastset in de RAI in Amsterdam.
Podcastset in de RAI in Amsterdam.

Positie van de technicus

Met de mobiele podcaststudio zit je als technicus meestal zelf aan tafel. Je gebruikt een ‘spaghetti’ aan kabels en die mogen allemaal kort zijn omdat je toch dicht bij je sprekers zit. Er zijn geen camera’s bij, dus het is niet heel belangrijk dat het er allemaal netjes uitziet. De kabels lopen gewoon kris kras over de tafel. Maar als er publiek bij is, zit de technicus meestal niet aan tafel. Zet de mengtafel dan achterin de zaal of aan de zijkant van het podium. Neem een dikke multikabel mee, dan heb je alle verbindingen die je nodig hebt tussen het podium en de mengtafel in één verlengkabel zitten: kabeltjes voor vier (of meer) microfoons naar de mengtafel en diverse koptelefoons van de mengtafel naar de sprekers, en daarnaast genoeg ‘draadjes’ om op het podium een telefoon of laptop aan te sluiten als een gast een fragment wil instarten. Zo’n multikabel scheelt voor elk van die verbindingen een aparte kabel van dertig meter door de zaal.

Opbouwen voor opnames tijdens evenementen

Hou er rekening mee dat opbouwen tijdens een evenement een stuk langer duurt. Wij zijn bijvoorbeeld vrij lang bezig met netjes wegwerken van alle kabels. Zelfs als je met een multikabel werkt, wil je de snoeren zo veel mogelijk buiten beeld houden. Ze mogen niet kriskras over de tafel liggen, maar moeten netjes langs de statieven lopen. Koptelefoonkabels en de kabels naar de speakers moeten weggewerkt zijn. Tape alles vast aan de grond, zodat niemand erover kan struikelen.

Ter vergelijking: voor een opname aan tafel zonder publiek hebben we in 20 tot 25 minuten meestal alles wel staan. Voor een talkshowopname met publiek reserveren we voor het opbouwen wel twee uur. En dan rekenen we nog niet eens de tijd mee die je op een locatie als de RAI nodig hebt om alle apparatuur naar je stand te brengen. Soms moet je een uur wachten voor je mag lossen, of je moet vanaf de auto twee trappen op, verder met de lift en dan nog een lange gang door. Dat kan ook allemaal erg veel tijd in beslag nemen.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Apparatuur voor storytellingpodcasts
Volgende Wat is een mix-minus?

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: