Podcastkennisbank
Afdrukken

In welk audioformaat moet je je podcast opslaan?

Als je montage helemaal klaar is, moet je het eindresultaat opslaan en er een audiofile van maken. Je voegt dan alle tracks weer samen. Dat heet renderen, bouncen of exporteren. Maar in welk audioformaat doe je dat? In mp3, WAV of iets heel anders? Een WAV-bestand wordt veel te groot om naar de luisteraar te versturen. Het simpelste antwoord luidt dan ook: in mp3. Maar… er is een maar.

Screenshot uit Reaper
Het scherm met renderopties in Reaper

In wat voor mp3-formaat moet je je podcast opslaan?

Mp3 is een compressed audioformaat. Het bestand is gecomprimeerd – kleiner gemaakt – en daarbij is een flink deel van de geluidsinformatie weggegooid. Dat gebeurt op een heel slimme manier, zodat je het bijna niet hoort, maar er verdwijnt wel degelijk geluidsinformatie. Mp3’s zijn er in allerlei soorten en maten, die vooral te maken hebben met de bitrate. Veelvoorkomende bitrates voor MP3’s zijn bijvoorbeeld 128, 160, 192, 256, en 320 kbps.

Kbps staat voor kilobits per seconde. Een kilobit is duizend bits, en een bit is de kleinst mogelijke informatie-eenheid in computerland. Voor een mp3 van 128 kbps heb je dus 128.000 bits nodig per seconde geluid. Daarin moet alles ‘gebeuren’, en de rest van de geluidsinformatie wordt weggegooid. Dus: hoe hoger de bitrate, hoe beter het geluid dat overblijft. Maar ook: hoe groter het bestand. Daar zoeken we een middenweg tussen.

Veel mensen zullen 128 kbps wel voldoende vinden voor het gesproken woord, maar wij kiezen het liefst voor 256 kbps, omdat we audionerds zijn en het verschil in kwaliteit nog net kunnen horen.

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Maar: wil jouw podcasthost wel een mp3 hebben?

De meeste podcasthosts zetten het geluid dat jij uploadt niet direct door naar de luisteraar. Ze encoderen dat (helaas) opnieuw. Daar ga je dan met je prachtig ge-encodeerde file!

Bijvoorbeeld: wij hosten de podcasts voor een groot deel van onze opdrachtgevers bij Art19 en wat we ook uploaden, zij encoderen het altijd terug naar (onder andere) een mp3 van 128 kbps. Maar Spotify weigert mp3’s en daarom maken ze voor Spotify nog een apart ogg-bestand.

Daarom raadt Art19 aan een lossless formaat zoals WAV te uploaden – dus tóch dat grote bestand! Zij beginnen dan met de hoogste mogelijk kwaliteit en maken daar de verschillende versies van voor de verschillende platforms. Als je namelijk een mp3 – die al gecomprimeerd is – zou omzetten van bijvoorbeeld 256 naar 128 kbps, dan kun je dat echt gaan horen. Dan krijg je compressie op compressie.

Dus: als je een podcasthost kiest, kijk dan goed wat ze met je geluidsbestand gaan doen en wat je het beste kunt uploaden.

Welk formaat sla je op voor je archief?

Het officiële advies is om altijd óók een lossless formaat te exporteren uit je editingsoftware, dus een WAV of een Apple Lossless. Misschien kun je het project anders over tien jaar niet meer openen, bijvoorbeeld omdat je inmiddels in een ander montageprogramma werkt of omdat je geen licentie meer hebt voor de plug-ins of… wat dan ook. Met een ongecomprimeerd audiobestand kun je meer doen. Maak dus één export in een uncompressed audioformaat en sla dat ergens in de cloud op, zodat je er altijd een kopie van kunt terugvinden.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Loudness, LUFS en decibellen voor podcasts
Volgende Hoelang duurt het editen van een podcast?

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: