Podcastkennisbank
Afdrukken

Je podcaststrategie ‘rond’ maken

In eerdere artikelen over podcaststrategie hebben we het al gehad over de cirkel van Eric Nuzum. Die cirkel gaat uit van vier punten: ‘jij’, ‘zij’, ‘wat’ en ‘waarom’. Maar hoe maak je je podcaststrategie nu ‘rond’?

De cirkel van Eric Nuzum

Nog even samenvattend: we hebben het over podcaststrategie en we volgen het boek Make Noise van Eric Nuzum. Nuzum tekent een cirkel. Bij het onderste punt schrijft hij ‘jij’. Ertegenover schrijft hij ‘zij’. Rechts schrijft hij ‘wat’ en links schrijft hij ‘waarom’.

‘Jij’ bent de afzender van de podcast, en je bent als podcastmaker een versie van jezelf met eigenschappen die voor je luisteraar van belang zijn. ‘Zij’ verwijst naar je doelgroep: voor wie maak je die podcast? Wat wil het publiek horen? ‘Wat’ staat voor wat je te vertellen hebt. En ‘waarom’: wat wil je met de podcast bereiken en waarom zou de luisteraar ernaar luisteren?

Maar waarom staan die vier elementen nou op een cirkel? En waarom staan ze op die specifieke plekken op de cirkel?

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Podcaststrategie: de cirkel rondmaken

Eric Nuzum zegt daarover dat ‘zij’ – de doelgroep – bovenaan staat, omdat de mensen waarvoor je je podcast maakt, het allerbelangrijkst zijn. Als je in het maakproces een keer vast komt te zitten, keer je terug naar de luisteraar. Wat wil de luisteraar?

De cirkel die Eric Nuzum hanteert voor het ontwikkelen van een podcaststrategie - helemaal rondgemaakt. De informatie uit deze afbeelding staat ook in de tekst op deze pagina.
De cirkel die Eric Nuzum hanteert voor het ontwikkelen van een podcaststrategie – helemaal rond gemaakt.

Onderaan sta je zelf, als maker en afzender van de podcast. Om te beginnen nederig. En als je de cirkel niet op een scherm ziet, maar op papier op tafel legt, staat dat woord ook het dichtst bij jezelf.

Vervolgens kun je een denkbeeldige verticale lijn trekken van ‘jij’ naar ‘zij’, want jij praat tegen de luisteraar. Verder kun je de cirkel tegen de klok in volgen. Je begint bij ‘jij’ en trekt een lijn naar ‘wat’: jij hebt iets te vertellen. Daarna ga je door naar ‘zij’: je hebt iets te vertellen dat voor je doelgroep interessant is. Vervolgens ga ja van ‘zij’ verder naar ‘waarom’: de doelgroep heeft er iets aan. En dan trek je de lijn weer door naar beneden. Tussen ‘waarom’ en ‘jij’ staat ook een lijn, want als de doelgroep er iets aan heeft, heb jij ook een doel bereikt. Je hebt je luisteraar vermaakt of op andere gedachten gebracht, of je hebt ervoor gezorgd dat de luisteraar je merknaam onthoudt. Zo maak je de cirkel van je podcaststrategie rond.

Hulp nodig?

Teken maar eens je eigen cirkel. Denk na over ‘jij’, ‘zij’, ‘wat’ en ‘waarom’ en hoe die dingen met elkaar samenhangen.

Als je de cirkel, is het slim om daarna nog na te denken over een focuszin voor je podcast.

Voor gevorderden

Tot slot nog één opmerking. De cirkel is een versimpelde versie van Eric Nuzum’s manier om een podcaststrategie te ontwikkelen. Voor gevorderde makers heeft hij een diepgravende uitleg in zijn boek opgenomen, in hoofdstuk 1 en 2.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

In dit artikel: