Podcastkennisbank
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Waarom je een podcaststrategie moet maken

Kriebelt het al? Wil jij ook het liefst direct beginnen met het maken van een podcast? Toch kan het slim zijn om vooraf een plan te maken, om podcaststrategie te ontwikkelen. Kort gezegd: voor wie maak je die podcast en waarom zou iemand ernaar luisteren?

Waarom is een podcaststrategie nodig?

Het is misschien een beetje saai om een podcaststrategie op te stellen, zeker als je gewoon zin hebt in het maakproces van je podcast. Maar eerst een plan maken, heeft een aantal voordelen:

  • Met een podcaststrategie voorkom je een ratjetoe op je kanaal. Zeker als je met meerdere mensen of zelfs met verschillende afdelingen samenwerkt, komt het voor dat iedereen een ander idee heeft van het doel van het podcastkanaal. Als je weet wat je gaat maken, voor wie en waarom, heb je goede besliscriteria voor wat er wel en niet op je podcastkanaal past.
  • Je zorgt voor herkenbaarheid. Als een aflevering de luisteraar aanspreekt, wil die bij de volgende aflevering iets horen dat in dezelfde stijl en vorm gemaakt is. Speel niet met het verwachtingspatroon van de luisteraar. Dat is echt een afhaker.
  • Als je doelen en doelgroepen helder voor ogen hebt, helpt dat ook om het nut en de noodzaak van een podcast binnen de totale communicatiestrategie van jouw organisatie te formuleren. Zeker in grotere organisaties heeft de communicatieafdeling vaak een paar overkoepelende doelen. Als je het podcastplan moet pitchen, is het handig als je kunt aanhaken bij een van die ‘hogere’ doelen.

Kortom: Als je niet weet waar je naar op weg bent, dan is het ook heel moeilijk om koers te houden.

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken podcasts in opdracht.

Hoe kom je tot een goede podcaststrategie?

Podcastmaker Eric Nuzum schreef het boek Make Noise: A Creator’s Guide to Podcasting and Great Audio Storytelling. Dat boek gaat voor een deel over strategie. Als Eric Nuzum een podcaststrategie bepaalt, tekent hij een cirkel met vier punten.

Een cirkel met daarin op vier plekken de woorden Jij, Zij, Wat en Waarom. De cirkel is een bruikbaar instrument bij het ontwikkelen van een podcaststrategie.
De cirkel die Eric Nuzum hanteert voor het ontwikkelen van een podcaststrategie.

Daarmee heb je de belangrijkste elementen van een podcaststrategie te pakken. Wie ben jij en wat heb je te vertellen? En wie zijn zij, de mensen waar je tegen praat? En waarom zou die doelgroep naar jouw podcast luisteren? Wat wil je ermee bereiken?

In dit artikel en dit artikel lees je hier meer over.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Inhoudsopgave