Podcastkennisbank
Afdrukken

Gastheerschap van je podcast

In een podcast heb je alleen geluid om een merk van jezelf te maken, omdat het beeld ontbreekt. Stemmen zijn daarbij heel belangrijk, bijvoorbeeld die van de presentator. Die stem van de presentator maakt dus voor een belangrijk deel je merk.

Een witte, grijzende man lacht met zijn ogen dicht terwijl hij in een microfoon spreekt. Op de achtergrond beelden van servies en voedsel.
Een podcast heeft behoefte aan een vaste host, een gastvrouw of -heer die elke aflevering ‘de deur open doet’. Foto: Marty O’Neill.

Een merk heeft een eigen stem nodig

Veel merken hebben hun eigen stem, die je in iedere reclame weer hoort. Zo is Hadewych Minis al jaren de stem van Kruidvat – al wordt niet iedereen daar blij van. Soms worden stemmen ook ingehuurd en afgekocht om een aantal jaar de stem van een bepaald merk te zijn. Bij podcasts is dat veel lastiger. Niet alleen omdat een podcast soms door een heel team gemaakt wordt, maar ook omdat een stem veel langer te horen is dan in een reclame. De stem van de presentator zit letterlijk tussen de oren van de luisteraar, en is dus heel belangrijk voor je merk. Die stem is je podcast, kun je misschien wel zeggen.

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Op zoek naar een authentieke stem

Het is fijn als de stem van je podcast een beetje een prettige stem is, maar niet eens noodzakelijk. Mensen haken af bij heel irritante stemmen, maar ‘gemiddelde’ stemmen zijn prima, als het maar stemmen van échte mensen zijn. Stemmen die iets van zichzelf laten horen, stemmen waar je luisteraars zich mee kunnen identificeren, stemmen die iets authentieks hebben. Daarom zijn mensen die veel reclames inspreken vaak niet zo geschikt voor een podcast. Die gaan meteen heel overdreven praten. Het belangrijkste is dat iemand goed verstaanbaar spreekt en een beetje karakter heeft. De stem van je podcast moet een vertrouwde stem worden voor de luisteraar.

Hoe zet je een stem in voor branding van je podcast?

Het belangrijkste is dat je elke aflevering dezelfde presentator laat horen. Die presentator is de ‘afzender’ en die zorgt voor herkenbaarheid. Als de afleveringen in de praktijk gemaakt worden door verschillende mensen of afdelingen van een organisatie, kun je eenheid aanbrengen door de scripts en de voice-overs steeds door dezelfde stem te laten inspreken. Dat is een goede manier om een vertrouwd geluid aan te brengen in storytellingpodcasts.

Als je format zich daar niet voor leent, bijvoorbeeld omdat je podcast sterk leunt op de interactie tussen makers en geïnterviewden, dan is er nog een andere manier die best aardig werkt. Laat je vaste presentator steeds ‘de deur opendoen’. Dat kan bijvoorbeeld door zoiets te zeggen als: ‘Dames en heren, welkom bij aflevering 21 van de podcast. Je gaat nu luisteren naar een aflevering die gemaakt is door onze collega’s in Alkmaar’. Helemaal aan het eind komt je host nog een keer terug om de podcast af te ronden.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Inhoud, vorm, lengte en frequentie
Volgende Leader en muziek van je podcast

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: