Podcastkennisbank
Afdrukken

Waarom je een merk moet maken van je podcast

Een merk maken van je podcast – dat klinkt misschien wat commercieel. Maar dat is niet alleen iets voor de Nikes, de Coca Cola’s en de McDonald’s van deze wereld. Ook als indie-podcaster kun je er veel aan hebben als je een sterk merk maakt van je podcast.

Verschillende soorten brood op de planken van een bakkerswinkel.
Zó lekker als je favoriete brood er gewoon elke zaterdag ligt! Zo werkt het met podcasts ook. Foto: Mae Mu.

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Inspelen op verwachtingen

Stel je voor dat je je favoriete brood hebt gevonden bij de bakker om de hoek. Dan wil je dat dat brood daar iedere keer als je binnenstapt op de plank ligt, en niet iets totaal anders. Zo werkt het met podcasts ook. Je audio is je identiteit. Als je iedere keer een andere lengte hanteert, steeds verschillende muziek gebruikt of onverwachte onderwerpen aanstipt, dan wordt het een rommeltje. Dan vinden mensen niet wat ze verwachten. Dat zorgt ervoor dat ze teleurgesteld raken en afhaken. Ga je werken aan dat ‘rommeltje’ en alles rechttrekken, dan ben je eigenlijk bezig met werken aan je eigen merk in audio.

Werken aan herkenbaarheid

Een merk zorgt voor herkenbaarheid en speelt in op een verwachtingspatroon. In eerste instantie denk je bij ‘merk’ misschien aan een beeldmerk, een logo, dat bij grote bedrijven voor herkenbaarheid zorgt. Bij audio werkt dat – uiteraard – anders. Je moet gaan bedenken hoe je je merk in geluid vormgeeft. Herkenbare muziek is daarvan een belangrijk element.

Een ander belangrijk element is de verschijningsfrequentie van je podcast. Luisteraars vinden het fijn als je elke week op dezelfde dag publiceert. Als je inspeelt op hun verwachtingspatroon voelen mensen zich beloond. Dan weten ze wat ze krijgen en zul je zien dat ze makkelijker bij je terugkomen. En dan groeit dus je publiek.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Volgende Inhoud, vorm, lengte en frequentie

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: