Podcastkennisbank
Afdrukken

Leader en muziek van je podcast

Hoe zorg je ervoor dat je podcast een merk wordt dat herkenning oproept bij de luisteraar? Audiobranding, noemen we dat ook wel. Je kunt bijvoorbeeld steeds dezelfde stem of presentator inzetten en eenheid aanbrengen in de inhoud. Maar de meest voor de hand liggende factoren hebben we nog niet besproken: leader en muziek.

Verschillende gitaren staan op standaars in een woonkamer. Een keyboard staat op zijn zijkant tegen de muur. Ook zien we een hoofdtelefoon en een microfoon. Dit lijkt een hobby-muziekstudio te zijn.
Muziek kan wonderen doen voor de ‘branding’ van je podcast. Foto: Wes Hicks.

Muziek zorgt voor herkenbaarheid

Als je elke aflevering begint met dezelfde muziek, een herkenbare melodie, krijgen mensen een gevoel van ’thuiskomen’ bij je podcast. Wil je het mooi rond maken, dan sluit je de podcast weer af met dezelfde melodie. Dat werkt goed bij een talkshowpodcast. Bij een storytellingpodcast kun je tussen de leader en de eindleader ook andere muziek gebruiken die goed aansluit bij de sfeer, de emotie en de spanning in het verhaal.

/html

Hoe kom je (niet) aan muziek voor je podcast?

Wat je in ieder geval niet moet doen, is muziek van Spotify of YouTube halen. Je kunt absoluut geen stukje Madonna of Coldplay in je podcast gebruiken, tenzij je het specifiek over dat liedje hebt: dan mag je een paar seconden laten horen als ‘citaat’. Maar je mag zo’n nummer niet als achtergrondmuziek gebruiken. Sterker nog, zelfs als bijvoorbeeld Ilse de Lange je persoonlijk toestemming geeft om een liedje van haar in een podcast te gebruiken, heb je de rechten nog steeds niet goed geregeld. Want de rechten liggen vaak bij de platenmaatschappij. Het is in Nederland eigenlijk niet mogelijk om de rechten van muziek van bekende artiesten in een podcast goed te regelen. (Lang verhaal kort: Deze Buma-licentie bijvoorbeeld, lijkt heel wat, tot je erachter komt dat die deal weer niet alle artiesten covered die ooit muziek hebben uitgebracht. En dan nog: de Buma regelt maar een deel van de rechten. Daarnaast moet je nog afspraken maken met de SENA en wellicht de NVPI.)

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

Muziek laten componeren

De leukste manier om aan muziek voor je podcast te komen, is iets te laten componeren. Je gaat dan samen met een componist en je opdrachtgever op zoek naar de juiste toon, de juiste sfeer en het juiste gevoel. Een componist maakt er dan iets van dat helemaal past bij wie je bent en wat je met je merk wil uitstralen. Componist en muzikant Robert Beld heeft bijvoorbeeld de muziek gemaakt voor de podcastserie Digitaal Beroofd en voor De Politiepodcast.

Stockmuziek gebruiken voor je podcast

De tweede manier om aan muziek voor je podcast te komen is een muziekstuk aan te kopen. Dan hebben we het dus niet over nummers van Coldplay of Madonna, maar over stockmuziek. Er zijn verschillende websites waarop je muziek kunt uitzoeken op sfeer, stemming of productietype. Muziek uit de jaren 50, kermismuziek of muziek die bij thrillers of romantische onderwerpen past: bijna alles is te vinden. Componisten bieden hun muziek via die websites aan voor dertig, veertig of soms tachtig dollar. Het zijn meestal instrumentale nummers. Best handig, in een podcast.

Ga je zo’n muziekstuk aankopen, kijk dan altijd of er verschillende versies verkrijgbaar zijn. Soms zijn er bijvoorbeeld versies zonder drums, een lange versie, een korte versie, een versie met alleen het einde. Bezuinig daar niet op en koop meteen alle versies. In de montage komen ze later goed van pas.

Er bestaat trouwens ook 100% gratis stockmuziek: kijk bijvoorbeeld eens hier of hier of hier.

Stockmuziek is niet uniek

Er is één addertje onder het gras. Als je muziek aankoopt (of gratis download) op een stockmuzieksite, is die muziek niet uniek voor jouw podcast. De kans dat je hetzelfde nummer nog ergens hoort, is weliswaar niet heel groot, maar wel aanwezig. Je zou het geluid van jouw merk dus terug kunnen horen in een tv-reclame, een radioprogramma of podcast. Als je muziek laat componeren, is die muziek echt van jou en dan kan niemand anders datzelfde stukje audiobranding gebruiken.

Stemmen in de leader

Soms is muziek genoeg als leader. In andere gevallen heb je nog een stem nodig die daar iets bij zegt. Die stem kondigt bijvoorbeeld de presentator aan. Dat stukje neem je één keer op, en daarna gebruik je het steeds opnieuw. Je kunt natuurlijk een vriendin of je neef of een goede vriend vragen om het in te spreken. Als zo iemand gezegend is met een goede stem en ook nog eens weet hoe hij of zij die stem kan gebruiken, kom je daar al een heel eind mee. Je kunt ook gebruikmaken van een stemmenbank. Dat is een soort bibliotheek van stemmen die reclames of podcasts inspreken. Voor een paar honderd euro kun je een stem uitzoeken die goed bij je podcast past en die een door jouw geschreven script inleest. Je kunt ook nog een beetje regisseren: moet het iets sneller of langzamer, serieuzer of vrolijker? In de montage breng je dan zelf muziek en stem bij elkaar.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Gastheerschap van je podcast
Volgende De geluidskwaliteit van je podcast: 5 tips

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: