Podcastkennisbank
Afdrukken

Inhoud, vorm, lengte en frequentie

Bij podcastbranding gaat het erom dat je een aantal dingen steeds hetzelfde doet. Dan voldoe je aan de verwachtingen en komen mensen graag bij je terug. Maar wat betekent dat concreet? In dit Kennisbankartikel kijken we naar een aantal belangrijke elementen van podcastbranding: inhoud, vorm, lengte en frequentie.

Fietsers in een regenbui in een stadscentrum. Een van hen heeft een paraplu vast.
Passen de onderwerpen wel allemaal onder je paraplu? Foto: Sven Brandsma.

De inhoud van je podcast

Natuurlijk moet de inhoud van je podcast elke individuele aflevering anders zijn. Maar het overkoepelende thema moet wel een – min of meer voorspelbaar – geheel vormen. We hebben dit in eerdere afleveringen al besproken: het is belangrijk om vooraf te bedenken wie jij bent en wat je te vertellen hebt.

Een – misschien iets te simpel – voorbeeld:

Je bent bakker en je maakt een podcastserie over taarten en cakes. Dan is het misschien verleidelijk om ook een keer een aflevering over brood te maken. Een uitzondering kan natuurlijk wel een keer, maar je moet dat niet te vaak doen. Mensen luisteren je podcast omdat ze meer willen weten over taart en cake, en hebben niet automatisch ook interesse in brood. Als je een trouw luisteraarspubliek wil opbouwen, dan moet je je aan je podcaststrategie houden. Anders geef je luisteraars niet wat ze verwachten, en dan haken mensen af.

Een ander voorbeeld:

Je maakt een podcast over manieren waarop steden en dorpen zich kunnen aanpassen aan klimaatverandering. De eerste afleveringen gaan over groene daken, dikkere rioolbuizen en halfverharde parkeerplaatsen. Dan kun je niet een volgende aflevering maken over elektrisch rijden. Dat is in zekere zin ook een klimaatmaatregel, maar hij past niet binnen het podcastconcept dat je luisteraars nu kennen. Het zou natuurlijk een prachtig onderwerp kunnen zijn, maar dan zou je de paraplu van je podcast vanaf het begin breder op moeten zetten.

Dus: blijf zoveel mogelijk binnen het geschetste kader, of anders gezegd: onder de paraplu – die je zeker in ons nieuwe klimaat vaker nodig hebt ;-).

Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken audiocontent in opdracht.

De vorm van je podcast

Er zijn zes vormen van podcasts, die je kunt onderverdelen in twee hoofdcategorieën: mensen die kletsen en mensen die verhalen vertellen. Je luisteraars weten in welke categorie je podcast valt, en stellen het niet op prijs als je de ene keer een gesprek voert met drie mensen aan tafel en de volgende keer een dramatische reportage maakt, met veel muziek en voice-overs. Kies in de basis voor één vorm en hou daaraan vast.

Een kleine kanttekening is wel op zijn plaats. Als je eenmaal samen met je luisteraars een goed ritme hebt opgebouwd, kun je goed uitleggen dat je eenmalig een andere vorm kiest. Begin dan wel iedere keer met dezelfde presentator, die dat eerst even aan de luisteraar uitlegt. Dan neem je de luisteraar mee in de aflevering.

De lengte van je podcast

Het advies is eigenlijk heel eenvoudig: probeer iedere aflevering ongeveer even lang te maken. Mensen luisteren hun vaste podcasts vaak op vaste momenten in hun dagelijks leven. Als ze weten dat jouw podcast twintig minuten duurt, spelen ze die af als ze een stuk van 20 minuten van A naar B moeten fietsen. Duurt je podcast 40 minuten, dan weten ze dat ze hem op die manier grofweg doormidden kunnen knippen. Je hoeft je niet tot op de minuut aan je vaste lengte te houden, maar speel niet te veel met het verwachtingspatroon van de luisteraar. Kijk bijvoorbeeld eens naar NRC Vandaag. Iedere aflevering duurt ongeveer 20 minuten, maar de ene keer is het 18 en de andere keer 21 minuten. Vrijwel nooit meer of minder dan dat.

De frequentie van je podcast

Daar kunnen we kort over zijn: probeer zo regelmatig mogelijk met een nieuwe aflevering te komen. Liefst iedere week. Dat is niet voor iedereen haalbaar, maar dat is wel het ideaal. Je bouwt er veel gemakkelijker een groot publiek mee op. Zorg in ieder geval voor regelmaat, zodat mensen op je kunnen rekenen, zoals ze op hun beste vriend kunnen rekenen.

Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!

© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.

Vorige Waarom je een merk moet maken van je podcast
Volgende Gastheerschap van je podcast

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In dit artikel: