Wat is de kracht van podcasting?
‘Oren worden de nieuwe ogen’, schreef Wouter van Driessche, chef audio van de Vlaamse krant De Standaard, begin 2019 al. Want ‘als je niet kunt lezen of kijken omdat je bijvoorbeeld in de file staat, op de fiets zit of aan het hardlopen bent, dan kun je wél luisteren’. De Standaard wilde zich dus meer op audio gaan richten.

Podcast versus radio
Veel radiozenders maken tegenwoordig ook podcasts. En daar hebben ze goede redenen voor, want podcasting heeft een aantal voordelen ten opzichte van radio.
Zo zegt Anne Janssens, van podcastproducent Dag en Nacht Media, dat ’tijd’ een minder grote rol speelt dan bij traditionele radio. Op de radio moet een verhaal of interview binnen het uur tussen de nieuwsblokken passen. Bij podcasts is dat niet zo. ‘Daardoor kunnen mensen vrij vertellen en dat zorgt voor meer rust en meer inhoud. Je moet je erop focussen. Podcasts zijn geen auditief behang. Daardoor luister je ook aandachtiger.’
Sjors Fröhlich, de voormalig hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, benadrukte dat goed gemaakte podcasts erg dicht bij de luisteraar kunnen komen. ‘Met je koptelefoon op of je oortjes in zit [het verhaal] letterlijk tussen je oren.’
Redenen om zelf een podcast te beginnen
- Je hebt 100 procent controle over wat je vertelt. Als je een interview geeft voor radio of tv moet je maar afwachten wat de journalist ervan maakt.
- Mensen luisteren geconcentreerd. Ze hebben al voor je gekozen: ze hebben jouw podcast opgezocht in hun podcast-app, een aflevering uitgezocht en op ‘play’ gedrukt. Je hebt hun oprechte aandacht, en daarmee heb je al heel veel gewonnen.
- Je bouwt een band op met een geïnteresseerde doelgroep. Als jij heel veel weet van een onderwerp waar zij veel over willen horen, kun je een soort ‘vriend’ van de luisteraar worden.
- Podcasting is een heel natuurlijke manier van communiceren. Voordat we konden lezen en schrijven, spraken we al. Je zou podcasting dus kunnen zien als een moderne vorm van verhalen vertellen aan elkaar, zoals dat in de prehistorie rond het kampvuur al moet zijn gegaan.
Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken podcasts in opdracht.
Voordat je aan je eigen podcast begint
Als je een podcast maakt, moet je wel iets te melden hebben of iets kunnen maken wat er nog niet is. Wat je doet, moet echt toegevoegde waarde hebben.
IKEA heeft een keer een podcast gemaakt waarin je iemand steeds de bladzijden van de catalogus hoort omslaan. Vervolgens zegt diegene dingen als: ‘Nieuw. Luban. Roltafel met bergruimte. Negenenvijftig euro vijfennegentig.’ Een grapje moet dat zijn, want het heeft volgens ons geen zin om een podcast te maken waarin je alleen maar vertelt welke producten je maakt. Je moet een verhaal vertellen. Een boeiend verhaal, waar mensen naar willen blijven luisteren. Een podcast is geen lang uitgesponnen reclame.
Soms willen mensen maar één aflevering maken. Dat is een moeilijke strategie. Je moet dan voor die ene aflevering je publiek zoeken, terwijl luisteraars graag een kanaal willen waar ze meer van hetzelfde kunnen krijgen. Kijk maar naar Netflix en YouTube. Als je dat biedt, groeit je publiek ook. Mensen komen dan bij je terug.
Publiek voor je podcast
Luisteraars zullen niet vanzelf naar je toekomen; je zult in eerste instantie je eigen publiek moeten zoeken. Als je een website online zet, komen er ook niet meteen mensen kijken. Ze moeten eerst weten dat je website bestaat.
Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!
© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.