Hoelang duurt het voor een podcast overal te beluisteren is?
Je hebt een eerste aflevering gemaakt, je podcasthosting ingericht, een afbeelding gemaakt en alles klaargezet. Je drukt op ‘publish’. Dan wil je dat je publiek dezelfde dag of in ieder geval de volgende dag direct naar je podcast kan luisteren. Maar zo snel lukt dat meestal niet. Hoelang duurt het dan voor je podcast overal te vinden is?

Van upload tot publicatie
We hebben het al eerder gehad over podcasthosting. Je sluit een abonnement af met een podcasthost, je vult alle informatie in, je uploadt een afbeelding en je eerste aflevering. Daarmee genereer je een RSS-feed en de URL van die RSS-feed kun je aanmelden bij Apple Podcasts, Spotify en alle andere podcastapps. Maar dat gaat niet van het ene op het andere moment. Hoe duurt altijd even voordat je podcast zichtbaar is in alle apps.
- Bij Spotify duurt het ongeveer een uur voordat je podcast in hun catalogus staat. Het goedkeuringsproces verloopt daar heel snel.
- Bij Apple Podcasts duurt het veel langer – wij gaan meestal uit van twee werkdagen, maar met pech kan het nog langer zijn.
- Bij Google is er geen peil op te trekken: het kan binnen een dag lukken, maar het kan ook ineens twee weken duren.
- De meeste andere podcastapps, zoals Pocket Casts, Castbox, Overcast en Stitcher, leunen in feite op de podcastcatalogus van Apple. Ze lezen die uit en voegen alles wat ze tegenkomen aan hun eigen app toe.
Er zijn podcastapps waar je je app handmatig kunt aanmelden, zoals Pocket Casts. Dat kan het proces een beetje versnellen, maar het kost jou natuurlijk wel tijd. Het is goed om te bedenken dat de meeste luisteraars toch bij Spotify en Apple zitten, dus daarmee heb je het grootste gedeelte van je publiek al bereikt.
Dit is een kennisbankartikel van NAP1. Wij maken podcasts in opdracht.
De nieuwe podcast aankondigen
Hou er dus rekening mee dat er behoorlijk wat tijd kan zitten tussen de publicatie van je eerste aflevering en het moment dat die daadwerkelijk overal te beluisteren is. Als je de publicatie al aankondigt op sociale media terwijl je luisteraars de podcast niet kunnen vinden, hebben ze meteen een fail-ervaring.
Soms is hier een soft launch de oplossing: dan publiceer je de eerste aflevering wel, maar communiceer je er de eerste anderhalve week nog niet over. Een andere oplossing is om eerst een trailer te maken en te publiceren, en die alvast te laten indexeren door al die podcastapps. Als dat allemaal gebeurd en gelukt is, publiceer je daarna je allereerste lange aflevering. Want het goede nieuws is: als al die apps jouw podcastkanaal al een eerste keer hebben opgepikt, zijn vervolgafleveringen in het algemeen wel binnen een uur te beluisteren.
Liever luisteren dan lezen? Check onze kennisbankpodcast!
© NAP1 Podcasts. De tekst op deze pagina valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie. Wanneer je gebruik wilt maken van dit werk, doe dit altijd met een terugverwijzing middels een link naar deze pagina.